Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Vårtecken - Vecka 9

Katsurans röd-brun-gula blad avtecknar sig mot en klarblå himmel.

Efter en ganska solig, men irriterande blåsig, start på veckan kom helgen med ett vårväder som inte lämnat något i övrigt att önska. Sol, värme och vindstilla. Skånsk vår i sitt esse. Efter ett besök på fina Löddeköpinge plantskola, med ett släp bakom bilen blev vi ännu en klotrobinia och många perenner rikare. Efter flitigt grävande är så formen på gången klar. Ännu återstår en del växtinköp för att den ska bli helt komplett. Varje trädgårdsrum bör ju ha sin egen sittplats - således inhandlades den finfina bänken Väderö från IKEA. Ser fram emot att sitta i skuggan under Robinian i sommar och njuta av härligheten när allt hårt arbete är slutfört. Fler vårtecken hittar ni i vanlig ordning hos Viveka på Humlebacken.



Ormögats vita blommor lyser upp ett skuggigt hörn.

Vintergrönan tävlar med ormögat både om utrymme och uppmärksamhet. Överdådig blomning i det lilla formatet.

Vackert väder betyder att jacka och mössa åker av och att uteleksakerna åker fram.

Gången är färdiggrävd, soffan Väderö ihopskruvad och ännu en klotrobinia planterad. Vägen in i trädgården är numera slingrig. :-)




Kommentarer:
C

Gud vilken vacker första bild!! Hoppas du har haft en härlig helg med det underbara vädret som vi har haft! :)

2010-04-26 @ 08:52:18
Alexandra

Hur fint som helst! Så när kommer ni och fixar vår spillra till trädgård? ;)

2010-04-26 @ 09:17:54

Så fint med böljande former i trädgården. Det var länge sen jag var på Lödde plantskola, dags för ett besök snart. Superfin bild, den första på bladen i motljus. Ha en fin måndag.

2010-04-26 @ 09:18:08

Riktigt vacker vår!

Härligt att helgen har varit skön...hos oss har det varit en bitade iskall blåst...men solen har visat sig iallafall!

Ha en bra vecka.

Kramen.

2010-04-26 @ 09:45:45

Vilken underbar bild på Katsuran!!!!



Har själv ett såsdant träd och funderar på om det skall klara en flytt för det står på helt fel ställe.



Underbar inspiration av de böljande rabatterna med träden. En av våra blodlönnar skall fällas inom kort och jag skall komplettera med träd för att få lite mer lunddlikt. Jag inspireras av dina bilder ;-)

2010-04-26 @ 10:22:40

Ååå så mycket fint ni har i trädgården! Här har det inte hunnits med några trädgårdsprojekt än. Känner att vi måste få källaren klar först o sen e vi iväg jämt oxå :-) Men jag e väldigt sugen! Först ska det bli en eller två nya buskar, vill ha nån vintergröna som blommar, några förslag?

Sen har jag tänkt göra en rund ring med stenar under körsbärsträdet och plantera skuggtåliga marktäckare för gräset växer inte där ändå. Några förslag på sånna? Jag gillade Ormöga och Vintergröna, vet du om de e skuggtåliga?

2010-04-26 @ 11:12:50

Underbara bilder! Ormöga gillar jag eftersom den klarar skugga och blommar tidigt men jag har inte skaffat den ännu eftersom jag har lite svårt att klara det obehagliga namnet :)



Hoppas du har haft en fin helg i solen!



Kramar från

Sally och jag

2010-04-26 @ 11:55:19

Härlig bild med katsuran, den har ju en så härlig bronsfärgad kulör. Mitt ormöga försöker febrilt titta upp på norrsidan men jag har inte hunnit rensa där än, så den får kämpa litet till./Kram Merja

2010-04-26 @ 12:16:50

Tusentack för din uppfriskande kommentar!

Kram på dig

2010-04-26 @ 16:13:39

Vad fint det är när rabatten svänger så där. Mjukar upp formen mot det Fyrkantiga huset (?). Tänk när ni kan sitta och njuta frukterna av ert hård jobb. En speciell tillfredsställelse.

Utan jacka och skor, bara ut och leka........

befrielse för både barn och vuxna......... VÅR!



Ja tänk vad man ändrar sig, ibland tänker jag att det är tantvarning. Fast det behöver ju inte du vara rädd för :-)



Det var lite vemodigt att ta adjö, men i sommar kommer dom upp till Norrland. Ev dotter själv, kanske kanske!



2010-04-26 @ 21:10:35

Så fint det blev! Och klotrobinia låter fint! Jag hade gärna valt det till vår trädgård, men det är lite för blåsigt här för att jag ska våga chansa.

2010-04-26 @ 21:17:30

Åh, vad grönt ni har det! Jag tycker det är dags att våren kommer på riktigt snart..

2010-04-26 @ 21:18:08

Härliga bilder och den slingriga vägen ser finfin ut! Ibland önskar jag att vi hade en något mindre trädgård just för att kunna skapa små rum, nu krävs det så mycket växter för att komma dit. Aldrig är man nöjd! :)



Ja, det stämmer nog med barnbarn, det är efterrätten. Jag som är glad i barn innan blir inte mindre glad när jag träffar Tindra! Är nog lika trött som henne när de åker hem! Men vad gör man inte, det är ju så mysigt!

2010-04-26 @ 22:49:26

Katsurabilden, hur läcker var inte den!

2010-04-26 @ 23:19:46

Underbart!

2010-04-27 @ 00:36:42

Fint ni fått det! Gillar snirkliga gången i trädgården

...samt det där; när solen skiner åker mössan och jackan av på de små!!!



KRam Sofie

2010-04-27 @ 07:10:01

Å vad jag tyckte om det första fotot, helt underbart!!!

Det är så fint när man delar in trädgården i olika rum, som ni gjort. Ni är flitiga och duktiga på det ni gör!

Kram, Jenny

2010-04-27 @ 10:44:08
Maria

Superfint! Första bilden är helt underbar!!

2010-04-27 @ 16:19:32

Vilka jätte härliga bilder!!

Kramar

2010-04-27 @ 20:20:12
C

Tack så mycket!

Hihi, han kom hem med en brandsläckare från Ikea som överraskning ;) Haha! Sov så gott! :) Kram

2010-04-27 @ 21:48:07

Att lyssna på musik "in real life" gör nästan all musik hyfsat bra. Mycket skulle jag inte vilja ha hemma på cd. Var på en operaföreställning i fjol, det var en upplevelse. Men det räckte gott med det :-)



Nu planerar jag flytten, skriver listor osv.

Ha en skön dag.//Lissen

2010-04-28 @ 05:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...