Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Vårtecken - Vecka 5




Äntligen lite vårtecken i krukorna. Här i form av vackert blå anemoner.

Veckans vårtecken går i städandets tecken. Märkligt hur mycket roligare det är att städa utomhus. Prydnadsgräs har klippts, vissna perenner rensats bort och höstens blommor har fått ge plats för penséer, anemoner och vårlökar i krukorna. Lovely! I fredags var det närmast sommarvärme i Lund - 19,3 grader. Varmast på 257 år. Inte märkligt att det blivit ordentlig fart på växterna i trädgården. Nu går det undan. :-) Se hur det går för våren i resten av vårt avlånga land hos Viveca på Humlebacken.


Prydnadsgräs i stort behov av...


... en klippning.


Hög tid att rensa bort fjorårets perenner...


... när årets nytillskott pockar på uppmärksamhet - här i form av kärleksört.


Till och med den vanligtvis så långsamma buxbomen växer så det knakar med många färska gröna skott.


Ännu mer vårblomster - svårt att få nog.


Kommentarer:

Oh, vad vacker anemonerna är och vad våren har tagit fart hos dej! +19,3 låter som en sommardag, otroligt.

Undrar om Buxbom kan växa i min zon, en läcker växt.



Vad skönt att fotografen har kommit hem också :-)

Ha en skön dag.//Lissen

2010-03-29 @ 08:55:08

Så fint med vårtecken! Och visst är det skönt att städa, man är bra mycket mer motiverad så här tidigt på säsongen :-)

Och tack för tips - vår kärleksört börjar se likadan ut, men novis i trädgården som jag är har jag inte vågat gjort något ännu. Men nu vet jag att det bara är att klippa bort det gamla! :-)

Vad är det för prydnadsgräs ni har?

Jag har lampborstgräs i planteringslådan - undrar om det är detsamma som gäller där? (Dvs klippning alltså...)

2010-03-29 @ 09:39:23

Vilka härliga vårtecken! Här ligger det fortfarande snö i rabatterna... :( Är sååå sugen på att sätta igång med "vårbruket" i trädgården. Ha en fin vecka!

2010-03-29 @ 09:54:23

Så härligt! Ni har ju nästan sommar! Här knoppas det i rabatterna och jag har också rensat bort vissna perenner för att göra plats för nytt, men har inte kunnat sätta ut krukor med blommor än. Fast snart så! Krukorna på altanen har ju nyligen kommit fram igen efter att ha varit täckta av snö. :-)

2010-03-29 @ 10:17:33

Så vackra anemonerna är. Visst var det underbart i fredags. man önskar bara att det hade hållit i sig lite mer.

Ha en bra start på veckan och en trevlig påsk.

Kram Pella

2010-03-29 @ 13:30:06

Oj, oj vad lite snö ni verkar ha kvar. Här finns det gott om det tyvärr...hoppas jag kan sätta ut en liten plantering till påsk.



Missa inte den nya bloggtävlingen hos mig!



Hälsningar

Änglahår

2010-03-29 @ 14:01:27

Å va mycket ni har hunnit med! Det kliar i fingrarna när jag gick ut i trädgården igår och såg allt gammalt o visset som behöver klippas och rensas. Vi har ju tom granen och granris kvar sen julen.



Lite vårblomster hade ju inte heller varit fel! Ska nog ta o svänga förbi Åkarp på vägen hem o köpa hem små söta vårblommor. Jag vill oxå ha det så fint o färgglatt!



Kram!

2010-03-29 @ 14:07:25

Ooops så mycket vår du visar - härligt! Tänk när det blir så här, längtar. Vilken anemon, vilken färg! Tack för fina bilder.

Kram

Agneta

2010-03-29 @ 16:22:38

Så vackra anemoner! Ja, städning ja, det skulle jag också behöva sätta igång med. Får se om det kan bli litet påskstädning. Vårhälsn fr Blekinge!

2010-03-29 @ 16:27:35

Bilden på kärleksörten som kikar fram är underbar. Kanske våren faktiskt är på väg ändå? :)

2010-03-29 @ 18:02:42

Vilka härliga vårtecken! Kan inte värmen komma hit också snart!

2010-03-29 @ 19:58:35

Jag hörde på nyheterna att ni hade sådan sommarvärme, så underbart. Jag längtar så till den första riktigt varma dagen.

Blir så inspirerad att gå ut i trädgården och vårstäda. Men det är ju så blött i gräsmattan, hur är det hos er, har det torkat någorlunda hos er?

Underbara anemoner och härlig färg!

Kram Jenny

2010-03-29 @ 20:51:44

Så härligt! Här var jättefint i fredags och halva lördagen sen fick vi in världens åskoväder. Brrr

Hoppas att det fina vädret kommer åter till påsk.

Må gott

Kram

2010-03-29 @ 21:24:02

19,3! Låter ju helt fantastiskt. Själv hade jag nog fått en chock ;-) Vårbilderna är helt underbara.

2010-03-29 @ 22:05:08

Den översta bilden är så läcker så jag håller på att svimma.

2010-03-30 @ 10:56:19

Vad härligt att allt börjar spira. Ni har kommit mycket längre än oss.

2010-03-30 @ 14:49:52

Härligt, härligt...jag är också så sugen på att få till lite färgklickar ute nu till påsk!

Kramen.

2010-03-30 @ 21:18:09

Helt fantastiskt vilken värme ni fått! Jag väääntar också på den, idag var det 1 grad!

Underbar bild på anemonen, vad dom är vackra!



Sv. Jo tack, ett macro hade suttit fint, det var hur kul som helst. Jag måste bara lära mig att fota manuellt också för jag tror man kan få ännu bättre bilder då.

2010-03-30 @ 23:16:40

Underbart!!



Här uppe är det 30 cm kvar på snön.. suck!! Längtar!!!



Glad Påsk



Maliin

ps kom in och tävla !!!!

2010-03-31 @ 08:09:09

ilka fina bilder! Oj vad man börjar längta efter våren ! =)

2010-04-01 @ 10:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...