Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Om barnet själv får välja


Barnrum. Det är svårt. Många kör hela huset vitt - utom barnens rum där man öser på färg. Barnrum är nog helt klart det rum där svenska folket har mest inredningsmod. Hemma hos oss är vi dock rätt fega vad gäller färg även i barnens rum. Vita väggar och möbler. Det färgglada kommer in i via väggdekorer, tavlor och textilier. Klassisk vit bas med accentfärger. Igen.

Via favoritprogrammet Fixa rummet har nu äldsta dottern börjat prata om sitt rum. Jag är såklart inte sen att haka på den idén. Frågan är bara hur? Om jag fick välja skulle det bli i stil med bilden ovanför. Vitt med kryddor. Lagom trendigt. Lite som förut men uppdaterat till en sexårings- och 2012-års nivå. Dottern har dock redan börjat prata om lila väggar. Hjälp! Vet inte om hon får titta på Fixa rummet mer. ;-) Fast jag vråldiggar ju Isabelle. Är bara inte så modig själv. Orkar inte göra om vartannat år. Är det något man vet om barn är det ju att de tröttnar...

Hur tänker ni när det gäller barnrum?




Bild 1: Sköna Hem, bild 2 & 3: Hus&Hem

Kommentarer:

Grejen är ju just den - att de tröttnar. Och det har jag tröttnat på :) Barnen har fått härja ganska fritt i sina rum hittills och det har bara lett till en snårig röra. Vi har köpt en sak där och en där för att få det så där lite mysigt laidback a la kids, men det har inte blivit varken hackat eller malet. Så inför stundnande omgörning tänker jag annorlunda. Jag lyssnar in barnen såklart - och hejdar de mest vilda idéerna som jag vet att de kommer att ångra snart - och sedan plockar jag ihop en lista på grejer med lite alternativ. Jag har använt moodboards och Pinterest - rekommenderas. Såklart att de skall få synas i sina rum - jag menar inte det - men denna gång känns det prio på hållbart .

2012-01-19 @ 09:50:54
mia

Vår 5 åring har i princip fått bestämma själv hur hon vill ha det i sitt rum. Hon sa vilka funktioner hon vill ha och sen har vi tillsammans tagit fram ett förslag som var genomförbart. Nu när hon haft rummet i ca 1 år har hon kommit på att hon vill ha en frisörhörna/omklädningsrum. Så just nu håller vi på att fixar iordning det. Vi resonerar så att barn aldrig får bestämma. Så varför inte ge dom den friheten i sina egna rum. Vill dom ha färgglatt så visa dom möbler, textilier och andra detaljer med mycket färg så kanske väggarna kan vara neutrala. Men vad spelar det för roll och rummet är helt kaotiskt färgglatt? Det är ju ungarna som ska vara där. Kan ju tillägga att vi i övrigt har ett hem som går i svart och vitt :)

2012-01-19 @ 12:55:03

That is what I will call as a real challenge after all to satisfy all the desires of six years old girls is not a piece of cake.

2012-01-19 @ 13:39:23

Vi kör också vit bas i dotterns rum och så med pastellfärger till. Leksakerna har oftast rätt mycket färg i sig så jag tycker det är fint när dom får komma fram lite mer. Sen krävs det inte lika stort ingrepp den dagen hon (eller jag) tröttnar :)

Trevlig blogg du har!



//Johanna

2012-01-19 @ 17:21:57

Lämnar ett tassavtryck när jag kikar förbi lite och läser.

Hoppas du får en fortsatt bra dag!



------------------



..::Fotobloggen om vikt och träning utan gym eller dieter::..

2012-01-19 @ 17:34:35
Johanna

Efter att ha tittat på Fixa rummet vill Moa ha rosa väggar och lila dörr. Alla möbler skulle ut utom sängen för den är röd och har djur på sig så den är godkänd. Eftersom jag inte ändrade i rummet tog hon till slut en bläckpenna och dekorerade väggen själv. Vi blev lagom glada för det men slutsatsen är att det nu verkligen behöver målas om! Men jag kan tänka mig vita väggar och en färgglad fondtapet men har inte riktigt vågat presentera konceptet än för henne. Hon kommer nog tycka att jag är för mesig...

2012-01-19 @ 17:54:19
Maria

Hur jag gör? Jag brukar fråga min granne - det är ett säkert kort! ;-)

2012-01-19 @ 19:10:57

Jag känner precis som du. Vitt men gärna med färgglada detaljer. Jag tycker jag är jättemodig i barnens rum just nu men så mycket färg kanske det inte är egentligen...



Här tittar vi också på "Fixa rummet" med glädje. Men precis som du skriver så klagas det en del från barnen att allt är vitt här hemma. Sonen vill ha färg i taket och dottern vill ha hela huset i rosa...

2012-01-19 @ 21:18:13

jag har faktiskt kört på med randiga väggar i barnrummet. vita och ljusblå. lagt in antiktek golv och ja.. hittade en gammal "skatt"kista (svart och gråblå) (rätt så stor) i källaren som fick pryda rummet och gömma leksaker. Låter kanske inte så nice. men jag är himla nöjd.



Den större sonen kört svart och vitt med möbler och mycket blixten mcqueen och bärgan inredning

2012-01-19 @ 21:19:51

Oj vilken "prinsessan på ärten säng" på ena bilden.



Jag har nog alltid varit just sådan att jag kört mer färg i barnens rum. Barnrum skall vara glada tycker jag (men inte för mycket så det blir kaosartat).



Ha det bra kram

2012-01-19 @ 22:09:54

Nu är jag i och för sig svag för färg i alla rum (även om vi överlag mest har vitt på väggarna här hemma) men framförallt i barnrum tycker jag att man kan dra på lite extra. Barn mår bra av färg :) Sen om man gör det med detaljer eller med hela väggar är en smaksak. Men sen kan de ju vara härligt med lite avskalat också. Som sagt det är svårt.. :)

2012-01-19 @ 22:57:08

Vilka fina bilder!Det är i stort sett vitt i nästan alla rum i lägenheten så i de 2 småkidsen rum så är det färg.Helst skulle jag nog ha vitt men jag bara älskar den turkosa färgen.Och den passar både tjej och killrum tycker jag.Men ett rosa rum kommer nog aldrig Nåmi få!

2012-01-20 @ 08:13:04

Åh söta rum :)

2012-01-20 @ 09:29:48

Vi har ingen direkt stil så i dotterns rum eftersom vi snart ska bygga ut, men just nu är möblerna vita, väggen är ljusgrön och leksakerna är i alla möjliga färger. :P



Måste bara säga att den understa bilden är superfin. :)

2012-02-02 @ 20:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...