Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Att anlita trädgårdsarkitekt


Raka linjer möter runda former; två genvägar genom rabatten till terrassen; Kaukasisk förgätmigej ' Betty Bowring' och 'Jack Frost'

När vi flyttade in i vårt nybyggda radhus för drygt tre år sedan var vår tomt bara en lerig jordplätt. I rask takt såddes gräsmatta, byggdes trädäck och lades sten - sen tog det stopp. Vi visste att vi ville ha en mysig trädgård men vägen dit kändes lång. Trots att vi plöjde trädgårdsböcker och besökte plantskolor var det väldigt svårt att överföra bilderna i böckerna och de pinniga plantorna med latinska namn hos plantskolan till en färdig trädgård.
 
Till slut insåg vi vår begränsning och tog hjälp. För att hålla nere kostnaden anlitade vi en landskapsingenjörsstudent från Alnarp. Efter ett hembesök och några veckors väntan fick vi en fantastisk ritning med komplett växtförteckning över vår trädgård. Vi brukar säga att det är våra bäst spenderade 3000 kronor. Vi har inte bara fått en vacker trädgård - utan också undvikit mängder av felköp, fått gröna fingrar och ett nytt stort intresse.

Jag vill därför råda alla osäkra tomtägare som som känner sig sugna på förändring eller kanske till och med har en helt ny trädgård som ska anläggas att anlita hjälp. Den lilla kostnad det innebär kan vara er bästa investering. :-)


Vår stjärnmagnolia i tidig vårblomning; samma rabatt några månader och jättedaggkåpor senare - den blå blomman är stäppsalvia 'Mainacht'

Kommentarer:

Ja tror som du skriver att det är välinvesterade pengar.

Kram kram

2009-03-18 @ 10:12:38
Mia

Ja när jag var i L.A använde de serien som exempel på hur vi skulle resp inte skulle skriva. Den tappade tydligen en hel del under, var det tredje säsongen?, den blev liksom för komplicerad. Men nu den här femte säsongen har de visst tagit igen det och kritiker säger att det är den bästa säsongen hittills. Så jag får väl hoppas på det.



Stor kram

2009-03-18 @ 10:15:45

Det där provade vi också och jag är mycket nöjd. Vi har dock inte hunnit exakt lika lång som dig men jag ser fram emot våren och sommaren. Jag som aldrig varit intresserad innan har plötsligt börjat få gröna fingrar. Kul

2009-03-18 @ 10:22:32

Just det. Vi har just fått de slutliga ritningarna och växtförteckningarna från den trädgårdsdesigner/arkitekt vi anlitat. Jackie har gjort ett mycket bra jobb, vi själva famlade i mörker vad gällde vår ganska stora tomt, 1 acre, vilket är ca 4.000 kvm.

2009-03-18 @ 11:35:12

Det låter väldigt klokt att anlita en trädgårdsarkitekt, ser väldigt fint ut på bilderna, jag längtar så tills jag får en trädgård att pyssla i också =)

Kram Rebecka

2009-03-18 @ 12:21:16

Visst är det härligt att pyssla i trädgården! Vi gjorde faktistk som ni förra sommaren när vi skulle stensätta en del av trädgården och bygga ny terrass. Vi blev jättenöjda med resultatet - även om vi fick slita som djur med att lägga all stenen! I år är det dax för en översyn av andra sidan av trädgården.

2009-03-18 @ 12:38:29

Visst är det ett bra förslag! Stensättning och sådant har vi klarat av själva men några rabatter skulle behöva lite hjälp. Vi har en uppvuxen trädgård, lite gammaldags med fruktträd och jag skulle vilja skapa några "rum" i trädgården.

2009-03-18 @ 13:41:22

Jag tror nog att jag skulle fix professionell hjälp för jag vet ju inte enns vad de olika blommorna heter:) Jag får nöja mig med mina balkonglådor just nu eftersom vi bor i en lägenhet.

2009-03-18 @ 15:25:38

Jag har själv gått i de tankarna...vi flyttade till nybyggt hus i maj förra året....stenläggningar och gräsmattan var klar. Men nu är det bara en stor gräsmatteplätt på baksidan, som vi inte vet riktigt vad man ska göra med! Det är nog väl invensterade pengar...får nog klura vidare på det!

Kramen.

2009-03-18 @ 15:44:56

Det ser jättefint ut. Och nu längtar jag ännu mer efter sommaren.

Kanske det är så vi måste göra också för att få någon ordning på "trädgården som gud glömde" :-) Om man får gröna fingrar på köpet är jag beredd att betala vad som helst :)

2009-03-18 @ 16:08:16

Vad fint det ser ut! Vi har faktiskt en inbokad tid med en trädgårdsplanerare om ett par veckor - det ska bli intressant att se vad hon har att säga!

2009-03-18 @ 20:40:29

Det här förstår jag måste ha varit bland era bäst investerade pengar! Nästan som att vinna, speciellt när det har blivit så fint! Att köpa rätt växter på en gång, är också att spara pengar!



Mmmm vad solen har lyst här idag!!!!!

Ha det så gott!

2009-03-18 @ 21:00:42

Härligt!! Jag skulle också vilja anlita en trädgårdsarkitekt. Just nu chansar vi hej vilt när vi köper växter här hemma känns det som. Ha det så bra! kram Pernilla

2009-03-18 @ 21:27:55

Vilken fin trädgård ni har!

Man gör många fel som amatör så det blir nog billigare i längden att ta in ett proffs som ni gjort.



Kram Annette

2009-03-18 @ 22:06:04

Det är verkligen väl värda pengar som du säger. Förhoppningsvis får man kanske också ett nytt intresse på kuppen. Det finns många som brinner för sina växter och som är mer än entusiasmerande att lyssna till. Jag minns själv rosvandringen jag var med på hemma hos Rolf Ginstmark som drev Roskraft i Kvarnby/Östra Hoby, det var magiskt! Tyvärr gick Rolf bort för några år sedan alldeles för tidigt men hans fru Else driver Roskraft vidare och kämpar för dom rotäkta rosorna. Jag försöker alltid åka dit om jag är i Skåne.



Malin, kika på den här rosen. Den var bara en liten pinne när den inhandlades på Roskraft, fyra år före bilden togs.



http://nancyandi.blogg.se/2008/june/john-davis.html



Er trädgård ser jättefin ut och jag hoppas på fler fina bilder från den till sommaren.



Kram

Anna-Karin

2009-03-18 @ 22:21:43

Svar: Ja lite mer sömn hade ju inte skadat. Kram och tack för omtanken.

2009-03-18 @ 23:23:41

Vilken härlig trädgård, tror att det är det bästa att anlita ett "proffs". Blir inte lite här och lite där då utan en mer helhet och mer lättskött.



Kram och ha en bra dag!!

2009-03-19 @ 06:25:13

Mycket bra investering! Det blev kanonfint! Håller med, vi kännde precis likadant när vi flyttade till vårt hs fast det fanns en trädgård, men den bestod bara av gräsmatta o några fruktträd. Men vårt projekt kostade lite mer och sen va vi ju med i TV oxå ;-)



Jag ska tips några kompisar som bor i nybyggt, vi bor ju jättenära Alnarp och 3000 spänn e ju ingenting!

2009-03-19 @ 09:53:50

Jag har funderat såååå länge på att anlita trädgårdsarkitekt. I vår kanske det är dags!

Kul att höra att någon valt att satsa de pengarna och blivit väldigt nöjd.



Linda

2009-03-19 @ 11:50:04
fia

det är ju så fint med rabatter och när det finns lite tanke bakom , då blir det harmoni.

2009-03-19 @ 13:26:11

Ja! Även om man är intresserad och kunnig så kan det vara bra att få nån annans ögon att se med - jag har ju inte trädgård själv, men flera vänner har anlitat hjälp, och varit jättenöjda.



Er trädgård ser ljuvlig ut! :-)

2009-03-19 @ 13:29:01
Christel

Ännu fler argument till min sambo att vi ska anlita hjälp utifrån.

Vi har en uppvuxen trädgård med massor av blommor o rabatter.

Det är nästan ännu värre för man vet inte var man ska börja och är rädd för att ta bort ngt som man ångrar.

2009-03-19 @ 18:24:56
Camilla

En fråga bara hur och var får man tag i en landskapsingenjörsstudent? Har googlat men hittar inte något!



Tacksam för hjälp

2010-04-11 @ 20:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...