Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Klarblå basilika?

 
En genomblöt sådd krävs för lyckat resultat!

Jag har ett flertal gånger försökt mig på att odla basilika -det ska ju vara såååå lätt. Har aldrig funkat. I senaste numret av Allers trädgård så tipsar duktiga Sanna Hultin om hur man sår en kruka basilika (och en del annat också...).  Jag citerar: "Fröna ska ändra färg och bli ordentligt knallblå, annars är sådden för torr". Mina har aldrig blivit blå. För att testa om detta verkligen stämmer la jag ett frö i vatten och som ni ser på mittbilden ovan svällde det upp rejält och blev geléartat gråblå (inte den förväntade Kleinblå precis). Så, fyll en kruka med jord och lägg ett tunt lager såjord överst. Mylla försikigt ner fröerna och vattna - det ska vara genomblött. Täck sådden med gladpack med lite hål i. Om 6 veckor blir det pasta med hemlagad pesto till middag och när utetemperaturen är över 12 grader planterar jag ut mina plantor.


Kommentarer:

Åh vad härligt med färska kryddor! Matlagningen blir så mycket mer inrpirerande av de! Du får uppdatera med bilder på den färdiga basilikan sen :) Kram Emmy

2009-02-21 @ 12:55:39
Marias storasyster

Till Maria: Om sex veckor, hm, då blir det ett något försenat födelsedagskalas alltså?

2009-02-21 @ 14:08:01

Men basilika är väl inte så svårt......hmm, undrar vad som gått fel. När de väl är uppe trivs de i värme, så mina får stå i växthuset hela sommaren. Lycka till med basilikan denna gången då. /Anette

2009-02-21 @ 14:41:36

Anette: Precis, det ær inte så svårt men jag har nog haft før lite vatten...inte denna gång då!

2009-02-21 @ 16:50:54

Svar: Ja visst är det underbara mönster? JAg älskar dem! Trevlig helg. Kram Emmy

2009-02-21 @ 16:57:49

Hmm.. Basilika har jag odlat i kruka i köksfönstret har jag för mig, om jag inte drömt det vill säga! Och jag har för mig att det gick bra :)



Jag håller tummarna!



Nä, ingen bebis här. Bara fyrbenta barn!

Hur skulle ett barn ha rymts i morgonrockens ärmen? ;)

Fast man vet ju aldrig... Barn är mästare på det mesta!



Ha en fin helg!

Kram Anna

2009-02-21 @ 17:41:28

Måste jag testa. Jag har massa fröer som jag tänkt försöka driva upp själv nu i vår. Mest tröer till krukorna på framsidan och altanen på baksidan. Solhatt, daggsalvia och massa olika gräs, några fler ska besällas sedan sätter jag igång.



Såg ditt medelande om att de skall göra om fasaden, gud va jobbigt!! Förstår att du inte ser fram emot det.



/nina

2009-02-21 @ 21:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...