Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Teriyakiscampi


Scampi - dock inte teriyakiscampi
 

Tillbringade förra helgen i Norge och bjöds då på denna fantastiskt goda förrätt. Om du inte hittar ekologiskt odlade scampi eller inte litar på märkningen kan du ta stora vanliga räkor. Helst ska de vara råa (går såklart bra med frusna), om de är kokta så marinera lite längre och stek dem i het panna väldigt kort.


24 scampi (ev. fler om det är vanliga räkor)

1 dl soya

½ dl vitt vin

½ dl olivolja

2 vitlöksklyftor

1 msk hackad ingefära

1 msk smör

Blanda soyasås, vitt vin och olivolja med hackad vitlök och ingefära. Häll hälften i en skål, andra hälften ska vara till marinaden. Skala scampin/räkorna och låt den ligga i marinaden i minst 2 timmar. Ta upp dem och stek dem i smör i 2 minuter (mycket kortare om de är kokta). Servera dem i en skål eller på assietter med såsen sidan om (vi hade såsen i snapsglas modell större och doppade scampin i dessa). Serveras lämpligast med en kall veteöl tex Hoegaarden (nr 1563).


Kommentarer:

Oj vad gått det lät, det måste jag lägga på minnet!

Kram Rebecka

2009-02-26 @ 10:41:46

Svar: Ja den tapeten är min favorit också! Vi har inte heller några tapeter i lägenheten just nu. Det är lite synd, men kanske blir senare. KRAM

2009-02-26 @ 10:45:44

Mm, så gott det låter! Har sparat ner receptet för att testas framöver!

Tackar...

2009-02-26 @ 11:33:34

Vad kul att hitta hit! Tack för kommentaren!

Ska spara detta recept... mmm...

Jag är heller ingen bårdmänniska, men oj så läckert detta blev i hallen. Det blir nog till att härmas lite här...

Kul att ni är två som bloggar!

Ha det bra!

2009-02-26 @ 13:26:42
Christel

Lät underbart gott!



Tittar ut över regningt tak och längtar mig mer än gärna bort till en liten scampifrossa.



2009-02-26 @ 15:02:45

Mmm, det lät ju supergott! Det måste jag prova, älskar ingfära och räkor :)



Ha det så bra!

2009-02-26 @ 16:44:16
Mr G

Hej,



Detta låter jättegott men ett dryckestips(t ex) vin skulle sitta bra och jag tror du har resurser!

2009-02-26 @ 18:38:32

Åh det låter gott. :)

Och jaaa.. gult e ju en jättehärlig färg, fast riktigt underskattad!

hoppas du haft en bra dag!

//Johanna

2009-02-26 @ 19:37:30

Åh, jag älskar teriayaki och jag älskar scampi, så det receptet får jag testa!

2009-02-26 @ 20:52:17

Nja, Mr G, ett vintips som går ihop med teriyakin klarar jag tyvärr inte, inte ens med hjälp av expertpanelen. :-)

2009-02-27 @ 07:08:06

Det här ser alldelse frestande fredagsgott ut.

Läser och blir så sugen.

2009-02-27 @ 15:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...