Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Medelhavsträdgård på svenska


"Medelhavsträdgård på svenska" av Peter Englander (Bild: www.cdon.com)

En av många fina julklappar förra året var boken "Medelhavsträdgård på svenska" (2008). Den är skriven av Peter Englander vars passion för trädgård var så stark att han flyttade med sin familj från Värmland till Skånes Österlen för ett gynsammare odlingsklimat. Boken är inspirerande och kryddad med såväl vackra bilder som handfasta tips på hur man anlägger en medelhavsträdgård i vårt klimat. Jag har nästan lust att dra ett streck över alla tidigare trädgårdsplaner och istället bygga en pergola med blåregn, riva bort trädäcket och lägga patinerat marktegel, bygga vitkalkade murar och odla bougainvillea, mandelträd och pelargoner i terrakottakrukor. Riktigt så långt kommer vi kanske inte att gå, men jag vågar lova att ett litet medelhavsinspirerat trädgårdsrum ska klämmas in och att det blir minst en resa till Peter Englanders medelhavsträdgård "Apotekarns trädgård" i Simrishamn i sommar - bildbevis utlovas.

Kommentarer:
Christel

Ja visst är den underbar och precis som du så tyckte både Calle och jag att vår lummiga blommiga trädgård genast behövdes göras om efter att vi läst den. En medelhavsuteplats vill vi ha. HÄrligt!!

2009-01-26 @ 20:04:19
Anonym

Hej igen!

Jag tror att jag ska sluta prenumerera på mat-inrednings- och träddgårds-tidningar. Er blogg täcker ju alla dessa områden och är väldigt tilltalande på alla sätt.Duktiga flickor, men det visste jag ju förut.

Kram från en av era "fans"

2009-01-26 @ 20:08:58
Calle

Vi träffade Peter Englander på Trädgårdsmässan på Sofiero i somras. En mycket trevlig man med många spännande och inspirerande ideer. Och så signerade han ju vår bok ;-)

2009-01-26 @ 20:25:41

Det verkar vara en bok full med inspiration.

Kram Sandra

2009-01-26 @ 21:24:53

Christel: Nu är ju inte vårt problem att vår tre år gamla trädgård är lummig och blommig som du vet... ;-) Medelhavsuteplats med doft av rosmarin låter härligt!



Anonym: Tack och kram tillbaka



Calle: Trädgårdsmässan - dit ska vi åka. Tack för tipset! Kan tänka mig att han är minst lika inspirerande i verkligheten.



Tjohalia: Inspirerande var ordet. :-)

2009-01-27 @ 09:56:24

Jag har för mig att de gjorde ett reportage därifrån i Söderläge förra säsongen. har inte varit där själv men det blir nog en tripp dit till sommaren :-)

Vi va oxå på Trädgårdsmässan på Sofiero i somras, kan varmt rekomenders!

2009-01-27 @ 10:32:45

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...