Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Sparristider


Bild från www.arlakoket.se och www.sparris.se.

Nu stundar sparristider och jag har redan konsumerat massor, dock kommer den från länder som Peru och Spanien. Snart ligger nog den svenska i våra diskar och även om den är rätt mycket dyrare så ska jag testa den också. Jag har nyligen fått lära mig att man ska bryta av nederdelen av sparrisen, då bryts den precis där det "träiga" slutar. Här är ett smarrigt recept från Arlaköket (fast jag hade nog tagit en stark prästost eller västerbottenost istället). En annan enkel favorit är att snabbt steka sparrisen (okokt då) i en stekpanna tillsammans med valnötter och sedan servera dem med en kall sås gjord på matlagningsyoghurt och pressad lime (salta efter smak). Vinet? Därom tvistas det. Här kan ni läsa vad äkta sparrisexperter tycker. Själv har jag ofta fått höra att vin inte passar till sparris men som alltid: man gör precis som man vill, tycker du att det är gott tillsammans så passar det ihop!

Kommentarer:

Jag får nog vänta några år med mina nysatta plantor innan jag kan skörda egen sparris! Är också nyfiken på de svenska sparrisarna, får nog testa det. Västerbottenost är mer smakrik så den hade jag satsat på!

Från en matglad till en annan... så kan jag kan också rekommendera sparris med en tunn vitvinssås toppat med löjrom. Det är en delikatess som jag provat... mums! Och givetvis vitt vin till då!

Här regnar det... har ni sol?

2009-05-07 @ 10:26:57

Gott och vårigt framför allt! Hälsningar från ett icke-vårigt-men-mycket-regnigt Göteborg

2009-05-07 @ 13:27:22

Jag älskar sparris! Ska lätt odla det men har inte hittat plats än...



Kram

2009-05-07 @ 15:09:40

Ååå vad gott...jag älskar sparris!



kram/tina

2009-05-07 @ 16:33:09

Ja, det är riktigt gott med sparris! Såg att vår lokala odlare smällt upp sparris-skylten utmed vägen nu så jag tänkte ta en sväng dit i nästa vecka! Härligt!

2009-05-07 @ 17:40:58
Mia

Det är så gott men inte när jag lagar dem. De blir alltid så saggiga och degiga.. Blä!

2009-05-07 @ 19:35:02

Tänk, jag har aldrig smakat spröd sparris om våren.

(Kanske en gång, då det inte var så gott)

Känner att jag har missat en delikat uppplevelse!

Dags för att pröva.



Små armar runt sin hals och den goaste kärleks värmen från barn. Inget slår det. Var man trött, så är det en stor vitaminkick.

Ha en skön kväll!

2009-05-07 @ 20:49:34

Sparris är så grymt gott! Och det måste vara den snyggaste grönsaken också ;)

2009-05-07 @ 20:55:20

Sparris, ja, sparris! Det är kanske dags att sätta några egna plantor.



Jag åt en sparrismeny i Västra Hamnen för ett par år sedan med sparris i förrätt, huvudrätt ochäven efterrätten, hur gott som helst. Sparrisglass och två andra "anrättningar". (Till det drack jag vatten, var gravid då! Annars kan jag tänka mig att lättöl är gott till, men jag tycker det är gott till allt iofs).



Trevlig helg!

2009-05-08 @ 09:46:14

Är oxå svag för sparris och har en knippe på lut till helgen=) Må gott

2009-05-08 @ 14:43:28

SV: hihi, tack! :D

2009-05-08 @ 15:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...