Inne & Ute
 OM BLOGGEN  |  KONTAKTA OSS   

Vårtecken - Vecka 6

Blomsterfägring som heter duga.

Visst är det ett säkert vårtecken när plantskolor och trädgårdshandlar slår upp portarna för säsongen? Under påskhelgen besökte vi urmysiga Bäckadalens Handelsträdgård på skånska Bjärehalvön där vi har spenderat en del av påsken. Stora växthus som väcker en trädgårdsälskares avund, ett orangeri med café och kanske framförallt helt fantastiska vårplanteringar i kruka som satte igång inspirationen rejält. Traditionella penséer och vårlökar trängdes med iberis, revsuga, kungsängslilja och mycket annat i underbara arrangemang. Välbehövlig inspiration för mig som kände att jag fastnat i pensé-träsket lite. Givetvis fick en del växter följa med hem så att vi kunde göra vår egen vårkruka à la Bäckadalen - men det får ni se nästa vecka när Humlebackens vårspaningar fortsätter...

Sommarens pelargoner på tillväxt.

Här är det gott att vara katt.

Tulpanlökar på toppen av ännu ett häftigt arrangemang. Vår egen lilla blomma tyckte att det var härligt att springa omkring i gångarna.

Revsuga, kungsängslilja, iberis tillsammans med påskliljor... mmm...

Trots det mysiga orangeriet valde en hel del att inta kaffet ute i vårsolen. Skånsk vår när den är som bäst.





Kommentarer:

Underbara vårtecken. Hade också tänkt ta mig till en handelsträdgård för att få njuta av blomprakt men jag sparar mig till Nordisk Trädgårdsmässa i Stockholm på torsdag.

2010-04-05 @ 08:38:28

Jag var ute på skogspromenad igår och tänkte då på att naturen är så färglös just nu. Men det här inlägget var allt annat än färglöst. Underbara bilder och det börjar klia i planteringsfingrarna.



Hoppas ni haft en bra påskhelg!

Kram Jenny

2010-04-05 @ 08:39:12

Underbart fina arrangemang, mäktiga liksom!

2010-04-05 @ 09:22:24

Vad mysigt det måste vara att gå runt i handelsträdgården och drömma och planera för den egna trädgården (och handla lite). Den där egna lilla blomman ni har, ser riktigt vårsprittande glad ut!

Ha en fortsatt skön helg. Kram Lissen

2010-04-05 @ 09:53:40

Underbara bilder. Vilken underbar vårhelg vi har haft! Solen har visat sig från sin bästa sida...men idag regnar det!

Men det är ju liksom ett vårtecken det också!

Kramen.

2010-04-05 @ 11:12:09

Åh, så härligt ni ser ut att ha haft det! Jag är så avundsjuk på alla som har fått njuta av ledigheten och vara friska! Jag som aldrig brukar bli sjuk... :( Men, om två dagar åker vi till Stockholm, då ska jag banne mig vara frisk! Kram

2010-04-05 @ 11:18:50

Mysig utflykt, härliga bilder!

Jag vill ta ett kliv framåt ett par veckor för att komma så långt med våren som ni har gjort i Skåne!! Längtar verkligen efter mer blomprakt... jag kanske borde besöka en handelsträdgård, ingen dum idé alls!

Jag har också börjat tänka i andra banor än penséer, visst är dom söta men ibland vill man förnya sig.



2010-04-05 @ 11:42:14

Åhhh vilka fina blommor.....

2010-04-05 @ 14:49:53

Jag kan tänka mig att det var svårt att låta bli att shoppa loss.....dom hade verkligen gjort fina arrangemang av vårblommorna.

Fönstren i fika avdelningen ser helt läckra ut, men skiner solen vill man ju vara ute!

Härliga vårteckensbilder, kram från

Agneta

2010-04-05 @ 16:38:22

Javisst är det så. Det är så härligt och frossa i alla nyheter som kommit till handelsträdgårdarna. Härliga bilder du bjuder på./Merja

2010-04-06 @ 10:25:34

Åh vad härligt med så mycket fina blommor! Själv var jag glad när jag fick syn på årets första snödroppe i söndags ;)

Hoppas du fått en riktigt fin start på veckan!

2010-04-06 @ 10:42:40

Det såg riktigt härligt o vårigt ut! Det e jättefint på Bjärehalvön!

2010-04-06 @ 14:43:47

Vilken härlig utflyktsdag:) Nu känns de verkligen att våren är påväg..

En sådan citrusplanta som du fick med på bild skulle jag vilja ha :)

Ha de så bra!

2010-04-06 @ 18:26:28

Ja, där skulle jag åsså vilja vara kisa, så varm och gott :)

Ha en fin kväll

Helena

2010-04-06 @ 19:37:44

Hej, tack för din kommentar :)

Det är en Dahlia..

Helena

2010-04-06 @ 21:17:23

Förstår att dina minnen vaknar. Malin när du ser en liten baby. Har man varit med om något som har varit omvälvande, så minns man som det var igår. Var lilla Kajsa så liten och pyttig, ja tack och lov för vår sjukvård.

Vår lillbaby är hemma nu och på rätt väg. Men har inte gått upp i vikt ännu. Ska matas var tredje timme dygnet runt. Så jag vill åka ner och försöka avlasta lite och dessutom få snusa på det lilla knytet. En varm kram.................

2010-04-06 @ 22:40:56

LJUVLIGT!!! Ser fram emot den kommande vårkrukan...!!!

Tack goa du för så fina ord! Värmer så...!:)

Vårkram!

2010-04-06 @ 22:56:20
Lea

Härligt med vårtecken! här är fler http://www.lista.se/listor/efterlngtade-vrtecken-1005/

2010-04-09 @ 14:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar:

bloglovin
Twingly Blog Search link:http://inneoute.blogg.se/ sort:published Recent linking posts
RSS 

2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...